Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jan 8 2008, 15:23
Eftersom detta rör ett världsomfattande projekt som ännu inte lanserats så vill jag tyvärr inte gå ut med namnet nu. Jag skulle gärna vilja skydda namnet men det består av två generella ord så frågan är om det går, eller rättare sagt är värt besväret?
Vad som gäller i just Sverige är av mindre betydelse eftersom den största marknaden förmodligen kommer vara USA och de mer folkrika länderna i Västeuropa. Om det hjälper vad gäller risk för tvist och liknande så kan jag säga så mycket som att pengarna inom branschen ligger främst i information och data och inte alls mycket i produkter.
|
Okej, men Sverige "kan" faktiskt spela roll - låt mig förklara vad jag menar;
Vid en domäntvist gäller vissa spelregler som att det ska påvisas att du registrerat i ont uppsåt, ej ha berättigat intresse osv.
Kan du då påvisa att du har "generelltord+generelltord" registrerat som varumärke i ett land eller geografisk plats - oavsett produkt/tjänstekategori - så försvinner ju iaf det hotet.
Jag tror nog även att "generelltord+generelltord" är lättare att få registrerat som varumärke än "generelltord" - men det är som sagt svårt att sia om utan att känna till mer.
Mitt råd är att skydda om det går..och om det är mycket som står på spel.