Banners fungerar inte lika bra som textlänkar, att de ska bort kanske är lite väl, men de bara rör till det och ger mindre avkastning generellt.
Citat:
Däremot tycker jag att banners ska ge betalt per visning (annonsören ansvarar för att utforma en annons som blir klickad), och textlänkar get betalt per klick (webbdesignern ansvarar för att utforma en länk som blir klickad).
|
Det här är helt fel. Alla som hållt på med Adsense vet att det är skillnad på besökare och besökare. Att ge betalt per visning är därav helt fel och kommer att slå väldigt hårt mot de som levererar kvalitativ trafik som konverterar. Metoden med betalnig av visning är inte riktigt live i Sverige ännu, men det kommer mycket snart visa sig sanningen om hur det hela fungerar.
Citat:
Menar du med 10% då 10% av det som annonsören betalar för t ex ett klick, så om de betalar en krona så ska man som publicist få 10 öre per klick? Är ett provisionsbaserat annonssystem det mest attraktiva för en publicist?
|
'
Ja, provisionsbaserat är det enda som gäller. Du kan bekräfta detta genom att försöka hitta någon som tjänat mer pengar på affiliateklick än med Adsense. Seriösa sajter håller inte på med sånt.