Visa ett inlägg
Oläst 2008-01-07, 21:34 #22
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Kul serie det här. Nu har jag bara sett de fyra första avsnitten, men jag är redan fast.

Jag tycker att de investerar alldeles för lättvindigt och att de ofta verkar gå på känsla och personliga skäl. Ett bra exempel är tjejen som syr kläder för affärskvinnor (s01e02). Hon vill ge sig själv en lön på ca 80000 kr/mån det första året. Vad hon i praktiken säger är alltså att hon vill att någon av drakarna ska försörja henne i ett år. Två av drakarna nappar och investerar, men bara därför att en tredje drake tidigare har förolämpat tjejen genom att säga att hon inte kan vara mamma och entreprenör på samma gång.

Drakarna verkar även ställa ganska små krav. Går man in med över en mille kapital i ett företag som har 0 kr i tillgängligt kapital, så ska man knappast nöja sig med 20 – 30 %. Undantaget är naturligtvis om de får del av ett patent som har ett värde i sig. Finns det inget patent så investerar de egentligen bara i en persons drömmar, baserat på en 20 minuter lång presentation. Man får utgå ifrån att det följer långa förhandlingar efter det att filmkamerorna stängts av?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat