Citat:
Originally posted by jonathanfranze@Jan 7 2008, 17:09
Intressant tycker jag är att PTS skall utreda vad det är som har hänt. Nog för att 300 000 e-postkonton är en allvarlig driftstörning, men det rör väl ändå en webbhotelltjänst och inte själva driften av deras Internetuppkopplingstjänster enligt dem själva, "e-postserver låg nere".
Att PTS är involverad i Telia gällande internetuppkopplingstjänster är väl självklart, men att det sträckte sig till Telias e-postkunder visste jag inte. Är detta möjligtvis något som kan utökas till andra Webbhotell i framtiden kanske?
|
Det är för att Telia tillhandahåller ett allmänt kommunikationsnät enligt Lag om elektronisk kommunikation som de skall granskas av PTS.
Det gäller i nuläget bara dem som bedriver en anmälningspliktig verksamhet enligt den lagen, vilket inte många webbhotell gör.
Tyckte själv att det var märkligt att PTS skulle engagera sig och uttalandet från med hänvisning till lagen gjorde att jag fick läsa på lite, och det är väl fortfarande så att jag tycker det är tveksam, men PTS vill väl visa att de är på hugget och kanske få det prövat hur långt deras möjligheter och befogenheter sträcker sig.