Visa ett inlägg
Oläst 2007-12-26, 22:58 #2
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Jag såg faktiskt det avsnittet och jag tyckte han överreagerade/spelade allan. Just i hennes situation med ett gigantiskt skuldberg att beta av osv. så var det en väl hög värdering. (Min åsikt)

Det här med företagsvärdering är väldigt subjektivt. Vill man t.ex. ha en hemsida värderad till 100 000 kr för att kunna använda den som aktiekapital är det mer eller mindre bara att fortsätta gå till olika revisorer tills man fått den siffra man vill ha.

Kollar man på större svenska investmentbolag så tycks de ofta sätta ett väldigt högt pris på vissa företag men det är ju för att företaget har ett högre värde för dem. T.ex. genom synergieffekter med andra företag i deras portfölj.

Kollar man sedan på stora börsbolags värderingar så brukar p/e-talet få en central roll och det hamnar ju sällan under 10. Dvs. 10 årsvinster. Men då ska man ju ha klart för sig att det finns väldigt mycket värde i de företagens inventarier och innarbetade varumärken etc. som inte finns i ett nystartat bolag.

Ska man röra till det lite extra så ska man ju helst försöka förutse framtida utsikter vilket är ungefär lika exakt som det låter. (Ett intressant forskningsområde inom revison för övrigt)

Ska man sammanfatta det hela så skulle jag säga att man bör värdera ett företag på tillgångar-skulder ställt i relation till den årliga vinsten. Men speciellt om ett företag är i uppstartsfasen försöka väga in framtiden. Men det finns verkligen ingen generell metod.

(Drakarna, om jag uppfattade det rätt, gillade inte skulderna ställda i relation till årsvinsten och jag skulle gissa att hans ilska riktades antingen mot en övervärdering av varumärket eller en övervärdering av framtidsutsikterna)
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat