Visa ett inlägg
Oläst 2007-12-23, 23:20 #8
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -Wojt@Dec 16 2007, 16:24
Aldrig Du kan dra av så mycket saker.
Själv skulle jag, om jag var du. Skapa en massa sidor som genererar passiv inkomst.
Dvs minst 30.000 per år för att komma över hobbyverksamhet. Då kan du ha kvar din firma och dra av en mängd saker du inte får avdrag för som privatperson.

Avregistreras verkligen firman per automatik om man inte kommer över 30k på ett år? Det där med gränsen hobbyverksamhet vs. näringsverksamhet är ju ganska flytande och i praktiken en bedömningsfråga från fall till fall.
Nej det gör den inte

Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Nej inte per automatik vad jag vet. Det är en bedömning de gör från fall till fall. Tror det är dock max 5 år man får gå back utan att det ställs några krav på vinst.
T ex. konsthantverk är en bransch som kan gå back år efter år utan att behöva lägga ner för det räknas som kulturverksamhet.
De fem första åren får du "kivtta" mot inkomst av tjänst, att det läggs ner om du går back varje år verkar märkligt. Det finns ju som ni säkert vet ett krav på att vara vinstdrivande men det är ju inte så att Volvo avreggas om det går back fem år i rad...
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat