Citat:
Originally posted by Dood@Aug 5 2004, 09:13
Tack Zoran för ditt inlägg.
Jag inser att min fråga är väldigt flummig och bred men egentligen är jag ute efter något case att studera för att få idéer till förbättring. Då jag i detta projekt är ensam utvecklare vill jag väl kanske få lite bekräftelse på att databasdelen är på rätt nivå.
Jag har tidigare utvecklat affärssystem som skulle klara allt. Och databaslayouten blir då därefter..
Artikel-pris-historik-tabeller och journal-tabeller till förbannelse...
Tjänsterna som vi ska sälja är egentligen informativa eller administrativa. Dvs du köper information eller rätten att under en period utnyttja våra administrativa tjänster.
Egentligen skulle nog alla våra artiklar kunna vara periodbaserade. Du köper rätten att ta del av informationen under en period.
Vår förhoppning är att expandera ut i norden inom ett par år så viss valutahantering är bra att ha med från början. Dock har jag inte riktigt bra koll på hur valutan hanteras smidigast då det är fråga om betalningar via mobil eller Payex/Paynova.
Fortfarande lite brett och flummigt...
/Anders
|
Det jag tänker på då, rent konkret är då tre tabeller. Kunddatabas med namn, kundid, osv. Tjänstdatabas med tjänster, priser, beskrivning. Slutligen orderdatabas, med register vilka kunder har vad över vilken period, är det betalat osv.
Bara ett exempel.
Zoran