Visa ett inlägg
Oläst 2007-12-21, 12:05 #4
viper02 viper02 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
viper02 viper02 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Originally posted by Sagoborgen@Dec 20 2007, 16:00
Fundering: Är det inte enklare att skaffa ett affärssystem som klarar av det?
Du kommer dock ligga ute med pengar, men du läggar dessutom på en ränta som är 21 %+ en ev uppläggningsavgift (du måste göra en fullständig kreditkontroll).

Tror creditsafe har en rätt så vettig kreditupplysningstjänst.

Men som sagt det kanske faller på att du måste ligga ute med pengar. Själv skuulle det känans rätt så nice och veta vad "nästan garanterat" det minsta man får in varje månad.

Tror inte att du kommer att komma undan att betala något till det bolaget du anlitar, inte i en böjan ialla fall.
Hur menar du med ett affärssystem som klarar det? menar du att jag själv skall låna ut pengar till kunden 12mån?
Det är knappast enklare men lönsammare att låna ut själv OM man har möjlighet.
Finns inget affärssystem vad jag vet som skulle kunna trolla med likviditeten så mycket att det skulle vara möjligt för mig att låna ut pengar till mina kunder Men när möjligheten för mig väl finns om några år att själv låna ut till 21% ränta till mina egna kunder så skulle jag inte backa för det, att låna ut till 21% är lönsamt. och skulderna säljer man till något inkasso bolag.
Man kanske skulle höra sig för när butiken har växt mer och man har något att förhandla med, om man kan få göra en liknande deal som te.x. Folkia kör, låna pengar av ett inkassobolag, dom skulder som kunderna inte betalar säljer man tillbaks till inkassobolaget.

Förövrigt, alla avgifter som finns runt ett lån räknas till effektiv ränta, i exemplet med 21% effektiv ränta för att låna 3000kr i 12mån hos kreditor, så är räntan 0% fast dom har en uppläggningsavgift på 295 och en avi avgift på 29kr/mån. Alltså bara andra ord för ränta.

Jag väljer nog ändå trots allt, kreditor.
Ni har helt rätt i att det självklart är svårt att få samma deal som onoff eller även en bilhandlare, men man tycker ju att det ivarjefall inte borde kosta att skaffa fram kunder som lånar 3000kr i 12mån och betalar en effektiv ränta på 21%, beakta även att småskulder är mycket enklare för ett inkassobolag att driva in, fler små 3000kr skulder som går till inkasso återbetalas än skulder på 300000kr.
viper02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat