Visa ett inlägg
Oläst 2007-12-18, 21:16 #22
Nimoores avatar
Nimoore Nimoore är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Nimoore Nimoore är inte uppkopplad
Medlem
Nimoores avatar

Reg.datum: Jul 2006
Oj det blev lite mer feedback än jag trodde. Well, jag hade inga andra tankar mer än att dela med mig av historien bakom. Hästarbetet ligger i den tid det tog att skapa ett fungerande system för storsäljare, vilket var ambitionen från början. Jag ville skapa ett system där kommunikationen mellan köpare och säljare sker i sajten. Allt som allt så upplevdes nog trendine för komplex. Jag skall ge ett exempel:

När någon har sålt en vara så finns det 3 olika sätt att kommunicera och utbyta information med köparen. Dels kan du skicka ett mail (inifrån dina sidor) med en kvittens/faktura som blir unikt för varje enskild säljare, med org nummer och bankgiro om du så vill.( Finns ingen annanstans) som nr två kan du skicka ett traditionellt vinnarmejl MEN med allt förinställt via sajten ( alltså bara klippa och klistra och trycka på skicka) och till sist som nummer 3 Vilket jag rekommenderade i första hand att använda sig av Trendines meddelandecenter vilket i själva verket är en anslagstavla som bara kan ses av berörd säljare och köpare och så vi bakom naturligtvis i fall problem skulle uppstå.
Många fastnade här och tyvärr så upptog våren mycket av min tid för ren support.
Självklart kan man mejla med sin egen epostklient om man vill det, men min tanke var att skapa ett flexibelt system som avlastar så mycket som möjligt. Jag skapar då ett hjälpsystem där man på olika sidor där jag upplever att man kör fast kan klicka på F1 på datorn eller en liten hjälpikon och då glider ett litet hjälpfönster in från höger så man slipper lämna sidan för att kunna se hur man skall göra. Som den här sidan t.ex. http://www.trendine.com/login.php

Ok samtidigt som nu allt rullar på så fortsätter jag att utveckla delar till sajten som t.ex Bloggen som öppnas i maj samt en funktion för digital downloads. Du kan sälja E-böcker eller vad du vill digitalt. Allt lagras på våra servrar och när köparen betalt får denne tillgång till mediet, allt sköts automatiskt, Detta är helt klart men jag lanserar det aldrig. Inte för att spara på krutet utan helt enkelt för att det inte är tillräckligt med trafik till sajten ändå som det är. Blogg såg jag som en viktig detalj då i synnerhet Modeintresserade människor gärna delar med sig i ett bloggsammanhang. Något jag då skall poängtera är att jag under resans gång lärt mig att mycket stor del av människor som säljer kläder är äldre kvinnor, vilka i sin tur inte såg nyttan av bloggen.
Någon menade på att ”det inte går att hålla inne på eventuella extratjänster” jo i det här fallet blev det till och med så att jag plockade bort en hel del just på grund att hålla ner inlärningsprocessen. T.ex. så plockade jag bort en funktion som skulle få en auktion att mer likna en auktion i verkliga livet. Ni vet Första Andra….och så kommer det ett nytt bud. Vad som då händer är att auktionen förlängs och vidare budgivning sker. Alltså på Trendine kunde man inte smyga in ett bud 5 sekunder innan slutet för att norpa en specifik vara, då förlängdes auktionen. Detta och att man kunde ”annonsera” sin vara under två olika kategorier tog jag t.ex bort för att underlätta för damerna, ja för det var mest damer som sålde.

Någon nämnde företag, ja det var primärt det jag utgick ifrån, min tanke var att kontakta butiker (vanliga traditionella) och erbjuda dessa lagerutförsäljningar där vi bakom sajten skulle hjälpa till med införandet osv, därav kvittofunktionen bland annat.

Någon nämnde ren köp och sälj, ja det var också en tanke jag hade med mig och därför så kunde man ända från början sälja med ett Fast pris, ingen auktion således. Tradera införde faktiskt det med för bara ett par månader sedan så tanken var nog inte så dum.

Nåväl tanken från min sida vara bara att bjuda på ett axplock från ett projekt som inte gjorde någon skyrocket.
Nimoore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat