Ämne: .MOBI
Visa ett inlägg
Oläst 2007-12-18, 11:16 #14
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Den här typen av .tld:er är bara till för att någon som lyckats lura igenom den ska tjäna pengar. Dels finns det ett antal företag som "måste" ha sitt namn i alla domäner, dels ett antal som efter en viss hype tror att de kan tjäna pengar på premiumdomäner.
Det var såvitt jag förstår Nokia som redan 1999 startade processen om .mobi-TLDn och jag får för mig att intentionen snarare var att standardisera än att profitera.
http://webreprints.djreprints.com/1480430400196.html Men du har givetvis rätt i att premiumdomäner är och förblir värdefulla (oavsett TLD). Jag har nu även uppdaterat listan över försäljningar större än 1000 SEK med ytterligare 600 försäljningar - observera att det är ganska många som inte direkt kan klassas som "premium".

Citat:
För det första, behovet av en speciell TLD för mobil content, precis som behovet av speciella webbsidor för mobila läsare, kommer försvinna. Titta bara på Apples iPhone som rendrerar fulla webbsidor på ett ypperligt sätt. Du ser hela sidan och har en överblick och dubbel-tappar med fingret på en artikel för att zooma in och läsa. Dubbel-tapp och du har zoomat ut.
Jag har läst att om det går som Apple hoppas med försäljningen så kommer de i slutet av 2008 ha hela 1% av mobiltelemarknaden !? Frågan är också om du vill ladda ner en sida som aftonbladet (2mb) till din mobil ? Iphone räknas också av Amerikanska PC World som #5 största besvikelse 2007 Källa

Citat:
För det andra; "Stultorum infinitus est numerus" (dårarnas antal är oändligt) -http://www.nic.tel/
Förstår jag dig rätt så jämför du en TLD som inte ens har blivit publik med .mobi som på mindre än två år växt sig betydligt större än hela .se-TLD och som dessutom samägs av i stort sett hela den mobila industrin ?

Tjaa kanske får du rätt, kanske inte. Jag tycker dock att det är intressant att en TLD som "ingen" tror på och som är så pass ung på 1100 affärer redan haft en eftermarknad på knappt 45 miljoner kronor. Kan väl bara summeras som "spekulativt"!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat