.mobi kommer... Det är den yngsta toppdomänen idag men det som avgör dess framtid, är vilka tjänster som lanseras, samt
vilka som lanserar dessa tjänsterna på en .mobi domän.
Skulle t.ex. Aftonbladet, IKEA, Volvo, använda .mobi så hade det redan varit en accepepterad toppdomän. Men nu när folk(webbansvariga) hellre väljer en av oändliga varianter som:
wap.***.com
m.***.com
mob.***.com
mobile.***.com
***.com/mobil
..så kommer det dröja innan den (tldn) slår igenom. Men jag är övertygad att det kommer ske, dels för att folk kan inte hålla koll på ovanstående varianter.
Det som talar emot, är att det är väldigt lätt att styra inkommande mobil trafik till en annan variant av webbplatsen. Sedan är det kompabilitét. Ett par scriptspråk som inte funkar som det borde.. främst tänker jag på JS som är lurigt (för att inte säga omöjligt) idag att få till.
Annonsmarknaden är en annan.. Läste på IDG i förra veckan om att analytiker förutspår att mobilannonser växer från dagens cirka en miljard dollar per år till 11 Miljarder år 2011. En annan nämnde 14 Miljarder. Även om det går slött just nu. Får väl se när Google nu lanserar sin
adsense för mobiler här i Sverige, och se vad det ger.
(http://www.idg.se/2.1085/1.136351)
Sen att folk säger usch för att
.mobi är för långt att skriva, anser jag bara är
bs. Se till exempel bara på hur många SMS det skickas varje dag.. Så jag tror inte folk har problem att skriva ett/två tecken till på sina mobiltelefoner... Det handlar om att folk inte känner till
.mobi ännu. Detta på grund av att 99% av alla webbmasters använder varianterna ovan. Jag har frågat alla mina vänner och bekanta om dem nånsin besökt en .mobi webbsida. Svaret jag fick var:
-Va, .mobil? Vad är det?. Men ge det ett par år..
Själv har jag 2-3 .mobi sidor så gott som klara, och jag har även införskaffat ~10-15 st .mobi för framtida behov. Så jag tror på .mobi