Citat:
Ursprungligen postat av sAe
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
jonasb76 har sunda åsikter. Det kanske dock ska påpekas att raid5 faktiskt försämrar prestandan.
Sen låter det som att du tänker köra med garderobsserver men tänk på följande om du inte har fast ip: Nertiden vid ev. byte av DHCP-adress. Observera att DNS:ens TTL (osv) påverkar trafikmängden till DNS:en. Gratis DNS-tjänster tillåter sällan fri datamängd.
|
Loopia erbjuder en alldeles utmärkt, gratis DNS tjänst om man beställer eller flyttar över domänen till dem. Har aldrig upplevt några som helst problem och trafikmängden har jag inte överskridit med 3% ännu.
Det är väldigt sällan jag har någon nertid alls och DHCPn leasar inte IPn så fort.
|
Jag är tveksam till att du riktigt förstod innebörden i det jag skrev ang. TTL (eg. alla SOA-inställningar): läs på lite och ta en funderare på hur lång nedtid vid ev. IP-byte som dina användare kan stå ut med.
Citat:
Det är väldigt sällan jag har någon nertid alls och DHCPn leasar inte IPn så fort.
|
Hehe, så du har lite nedtid ganska ofta? Svenska språket är underbart men jag förstår vad du menar. Jo visst är en av grundförutsättningarna att du inte har nedtid pga. din ISP men ponera att du måste byta nätverkskort, då får du en ny IP-adress så ta iallafall och fundera på det jag skrev ovan. Att ignorera en potentiell risk är aldrig bra, man kan ta risker om man har funderat på ev. konsekvenser och hur man ska hantera dem.