Var en artikel om bilddagbokens grundare i liu magasinets senare nummer (
http://www.liu.se/polopoly_fs/1.10147!/liumag4_07.pdf). Sidan tio eller uppslag 6 i pdfn.
De fick en bra user från västerås som drog med massa folk därifrån. Nu är det väl inte så enkelt, men det är ju ofta så det är. En bra användare som känner många andra och som påverkar sin omgivning. Bilddagboken har säkert haft 1000 sådana users sen dess, men i just deras fall tror jag att de precis som exempelvis blocket (plentyoffish comes to mind) anspelar mot en målgrupp som inte är den traditionella hardcore-användaren på internet.
Tvärtom .. de lockar användare som rör sig ute i verkligheten med sin basala design, enkelhet och gör-en-sak-gör-den-rätt-filosofi. Det gör att användaren som springer runt och tar massa kort, fikar med 100 vänner i veckan och dessutom inte drar sig för att reklama tjänsten på sin fritid blir evangelister.
/rant