Citat:
Ursprungligen postat av vendolink
Verkar även som att det satts i system för några att hitta nyregistrerade företag för att sedan regga detnyregistreradeföretagsnamnet.se.
|
Citat:
Ursprungligen postat av vendolink
Till er som går i tankarna om att starta eget. Se till att regga domänen så fort som möjligt så ni slipper det strul jag för tillfället har.
|
Ja, domäntrollen är ett välkänt gammalt problem. Om man köper ett lagerbolag så är det lite enklare för då har bolaget ett namn som "Grundstenen 12345" eller "Jibeco 1234" och då kan man först registrera domänen/erna som man tänker använda på rätt juridisk person INNAN man lämnar in ändringsanmälan om firmaändring till bolagsverket.
Det kostar förvisso en del extra pengar om man har flera namnförslag, men kostnaden blir betydligt lägre än att hamna i tvist med domäntrollen eller att "tappa" ett namn som man jobbat fram en strategi för att använda.
Dessa domäntroll tillför inget av värde på marknaden utan enbart extra arbete och extra kostnader. Borde vara straffbart att domäntrolla tycker jag, det är ju mer eller mindre samma kategori som att varumärkestrolla eller patenttrolla.
Jag har ju dessutom drabbats av de som ringer och ljuger mig rakt upp i örat och säger att ett annat företag vill registrera mitt företagsnamn under andra topptomäner och att de vill vara "snälla" mot mig och erbjuda en domänregistrering först genom dem innan den andra gör det för det facila priset av 1500 kr per domän. Då har de oftast inte ens registrerat domänen, så vet man hur man gör så kan man själv regga domänen via sitt ordinarie webbhotell elelr registrar innan domäntrollet gör det.