| 
		
			
			| Medlem |  | 
					Reg.datum: Aug 2011 
						Inlägg: 273
					      |  | 
	| Medlem 
				 
				Reg.datum: Aug 2011 
					Inlägg: 273
				      | 
			
			2-3 månader före GDPR börjar gälla kommer guidelines och många stora företag har ju redan gjort sitt GDPR jobb och anser sig klara.
 Ett exempel jag hittade:
 
 Example
 A data broker collects data from different public and private sources, either on behalf of its clients or
 for its own purposes. The data broker compiles the data to develop profiles on the individuals and
 places them into segments. It sells this information to companies who wish to improve the targeting of
 their goods and services. The data broker carries out profiling by placing a person into a certain
 category according to their interests.
 Whether or not there is automated decision-making as defined in Article 22(1) will depend upon the
 circumstances.
 
 Det känns som att GDPR i sig är efter stora aktörer / annonsörsnätverk som bearbetar volymer av personlig data. Vi snackar Facebook, Google, DFP, osv.
 
 Det nämns även i ett senare exempel om försäkringsbolag som ger premier eller förmåner baserat på t.ex kördata från GPS:er monterade i bilar.
 Så även att sälja ekonomiska för / nackdelar baserat på insamlad data.
 
 I grunden är ju förstås allt det bra och inget mig emot. Mer checkrutor som säger vad exakt data används till är bara bra.
 
 Men många mindre företag som t.ex medlemskap till gym, föreningar, köp av tjänst / mindre webbshop etc "behandlar" ju också data men i eget syfte att sälja en produkt och leverera etc. Jag tror många av dessa blivit skrämda av GDPR och vet inte vart man ska börja så man gör nog inte ens försök... tror jag.
 
 Kommer nog finna en ofantlig mängd företag som antingen missat GDPR, skiter i det eller inte uppfyller det öht.
 
 Precis som med att alla hemsidor ska varna för att cookies används.
 |