Ämne: GDPR-tråden?
Visa ett inlägg
Oläst 2017-11-17, 18:40 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag skickade följande fråga till Datainspektionen:

Citat:
Fråga om tillämpning av GDPR på sociala medier/forum med offentliga inlägg av medlemmar

Hejsan,

Jag undrar hur GDPR ska eller inte ska tillämpas på sociala medier?

Det ter sig fullkomligt orimligt att en enskild person kan kräva att dennes personuppgifter som Namn eller medlemsnummer ska raderas i offentliga eller privata medlemsforum, där varje inlägg ingår i en lång diskussion mellan flera medlemmar.

Existensen av varje persons identitet som Namn eller ett antaget Alias är en integrerad och odelbar del av hela diskussionen.

Det ter sig fullkomligt orimligt ur den offentliga diskussionens synvinkel att en enskild person först kan delta i en diskussion, där andra medlemmar går i svaromål och kommenterar inläggen, för att senare kunna ångra sitt deltagande i diskussionen och kräva att dennes identitet döljs eller raderas så alla tekniska referenser till personens identitet förstörs.

Detta strider fullkomligt mot den öppenhet som präglat Internet och sociala medier sedan 30 år tillbaks i tiden.

Finns det lagrum för undantag i GDPR som kan tillämpas eller ”friskrivningar” som man kan addera tiill användaravtalet av olika sociala tjänster?

Jag deltar själv i många olika sociala forum där det skulle te sig fullkomligt orimligt om någon enstaka person skulle kunna begära att all historik som kan identifiera denne person skulle raderas. Alla personer som deltagit i diskussionen har gjort med med vetskapen om att alla inlägg publiceras offentligt och det har ju oftast varit meningen från start av dessa tjänster.

Mvh
Conny Westh
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat