|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Nov 2006
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Nov 2006
|
Hej
Tack för dina tankar!
Den arbetsformen jag har haft är att jag har varit anställd hos företaget och vid sidan av min anställning så har jag programmerat åt dem, vilket har bokförts som typ övertid. Jag har fyllt i ett papper varje månad med mina timmar och vad jag har gjort under tiden. Jag har även företag där jag kan kalla mig it-konsult och det är säkert på grund av företaget jag har fått uppdraget. Men företaget är inte inblandat alls i den här produkten. Men om jag börjar sälja det här systemet på sikt så lär jag stoppa in det i firman.
Jag förstår att det är vettigt att ha en jurist vid min sida, men vi kanske kommer bra överens redan på tisdag.
Jag behöver inte köpa loss produkten på något sätt. Det är rimligt att vi ser ägarskapet som ungefär 50/50 vilket är enklast att räkna på. Arbetsgivaren vill inte äga, utan bara ha tryggheten i att systemet överlever.
Ett annat alternativ är ju att de får behålla en version som är 3 år gammal (halva utvecklingstiden eftersom de bekostat halva utvecklingen) och får leka med den som sin egen, med egen drift och allt vad det innebär och så går vi skilda vägar.
Själva varumärket, all design osv är mitt. Jag har beställt logotyp och profil osv från annat håll, så den delen kan de knappast förvänta sig att röra.
Men det är lite lurigt, men min huvudtanke inför tisdagens möte är:
Om man tar på sig hatten som kommunens personal, som har lagt ut en halv miljon under 6 år. Blir man förbannad om någon kommer och förväntar sig en ersättning på sisådär 25k per år för att fortsätta driva det här? Kommunen har under samma period betalat 300k på t.ex. mjukvara för schemaläggning, utan att äga någonting i efterhand. Det har ju bara varit en typisk abonnemangsavgift, som så mycket annat.
Vi flyttar hatten till mig som utvecklare. Känns det som en rättvis bedömning att produkten ska vara värd 50k per år och att kommunen ska betala hälften av det, med start nu och tills vidare i många år? För mig är det ju 25000 / 12 månader = ungefär 2000 kr i månaden för mig att hålla systemet igång.
Det är rätt lite pengar i relation till det ansvar jag faktiskt har. Jag vet inte om de kommer acceptera detta erbjudande, men det känns rimligt.
Undrar vad det kan kosta för en jurist att gräva i det här. Det blir säkert några tiotusingar och jag hoppas jag slipper.
|