Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det var ju inte alltför märkligt att du förlorade din domän:
I normalfallet har man ingenting att oroa sig för som innehavare av ett domännamn så länge man håller sig till de etablerade toppdomänerna.
|
För att göra en lång historia kort.
1. Jag hade inte ond tro när jag registrerade HP.nu: HP.nu samt 20 andra tvåtecken domäner registrerades samtidigt när Nunames gjorde det möjligt att registrera tvåteckendomäner för 99:- (Tidigare 2500 kr st). Enligt principen först till kvarn.
2. Prejudikat: Att köpa och sälja domäner är en legitim verksamhet.
3. Prejudikat: Domänparkering är en legitim verksamhet.
4. Domänen var parkerad i väntan på utveckling. Att förlora ett domännamn endast på grund av tids- och kunskapsbrist borde inte vara huvudorsaken till att förlora rätten till ett domännamn.
5. Jag har ett berättigat intresse av att äga HP.nu och 19 andra tvåtecken domäner som registrerades i samma tillfälle.
6. Ordkombinationen "HP" återfinns i över 98 st företaget i Sverige. Vilket företag ska ha den absoluta rätten?
7. En månad före domäntvisten blev jag kontaktad av företrädare / internationell juristfirma från "Hewlett Packard" som ville köpa domänen HP.nu för 1000 USD. Då jag valde att tacka nej till deras bud och presenterade ett högre bud svarade det enkelt att jag kommer att förlora domänen i en tvist.
På vilket sätt var det "inte allt för märkligt" att jag förlorade rätten till HP.nu?
Menar du på fullaste allvar att alla tre rekvisiten var uppfyllda för att förlora denna domäntvist?