Citat:
Ursprungligen postat av ViktorPersson
Håller med Lancelot, håll dig borta från aktier (risk).
Min strategi:
* Endast sparkonton med statlig insättningsgaranti (max 950 000 SEK per bank/institut).
* Dela upp kapitalet på flera fasträntekonton med olika bindningstid, t.ex. 1/2/3/5/7 år.
* När ett fasträntekonto löper ut, bind om kapitalet på den bank / de fasträntekonton som ger bäst ränta.
Detta ger en bra snittränta, är 100% säkert och kräver relativt lite administration.
Marginalen har bland de högsta räntorna för företagssparkonton i dagsläget.
|
Att det skulle ge en bra snittränta håller jag inte alls med om. Räntan för 1-års bindningstid är 1,10% och den effektiva räntan för 7-års bindningstid är 2,37%. Det finns dessutom inga fria uttag. Kostnaden på uttagen är minst 200 kr. Räknar man med inflation så är det en kass placering av företagets pengar och kräver i princip att man verkligen inte behöver pengarna till något annat.
Att köpa fastigheter är inte riskfritt heller. Visst är stämpelskatten högre för företag dessutom? Jag vill minnas att det är 1,5% för privatpersoner, medan aktiebolag har 4,25%.
Jag håller fast vid att aktier och fonder är ett bra alternativ. Man kan sprida riskerna och omvandla till likvida medel om det skulle behövas.