|
Medlem
|
|
Reg.datum: Aug 2010
|
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2010
|
Det är klart att det finns en marknad för domäner i Sverige, men då andelen svensktalande i världen är ganska liten (jämfört med engelsktalande) är den ju givetvis inte lika stor som för exempelvis .COM. Jag tror t.ex. att marknaden för sammansatta ord under .SE är ganska dålig jämfört med sammansatta ord under .COM, här i Sverige handlar det nog mest om enskilda nyckelord.
Om du t.ex. vill kunna sälja domännamnet "Styrkeklubben.se" så behöver du nog antagligen bygga upp ett varumärke själv först, eller hitta en person som inte skulle kunna tänka sig att döpa sin klubb eller sajt till någonting annat än just ”Styrkeklubben”. Men innan en sådan person dyker upp så behöver du nog kanske vänta ett tag.
För mig handlar det om hur många sökningar som finns på ordet/orden (i domännamnet) i fråga, samt vad man skulle kunna bygga för sajt på domänen. Om jag själv inte kan komma på vad man skulle kunna bygga för sajt på den, och driva trafik till den, så köper/registrerar jag den antagligen inte (dock har jag inte alltid varit så eftertänksam, och givetvis finns undantag). Sedan om man kollar i Googles sökordsplanerare så har inte "styrkeklubb" några sökningar alls, medan "brödrost" i genomsnitt har 4400 sökningar per månad.
|