Har bakat in så eventuella köp via affiliateannonser (butiker med enbart affiliateprodukter) omfattas av intäktsfördelningen. Det är samma princip som för bannerannonsering, fast med djuplänkade produktsidor hos affiliateföretag kategoriserade som vanliga annonser. Produktfeeds, vill egentligen inte smutsa ner med automatiserade annonser, men det är en avvägning med tanke på fokus på att skapa intäkter för samarbetspartners kontra skapa ett vettigt annonsflöde för besökare. Blir inte mycket pengar för varje transaktion, säg 1% andel och 10% av ordersumman. Ordervärde 1000 kr genererar 1 spänn.
Nu ges alltså provision på annonskostnader, försäljning via banners, försäljning via affiliateannonser.
Som en förlängd arm gällande bannerannonsering är det även möjligt att skapa egna banners och länka till egna landningssidor, som skickar med EPI från min sida hela vägen till annonsörens webbplats. Gör det möjligt att dels utforma väldigt specifika banners att ha ner på specifik annonskategori och geografisk plats, samt sälja bannerplatser på årsbasis med lokal förankring.
Det blir en del att hålla ordning på. Sitter med utveckling, idé & visioner, grafisk design, administration av annonser, banners/landningssidor och butiker, ekonomi, hosting, SEO. Dels annonsörer (privatpersoner, företag och butiker), dels ragga samarbetspartners och dels mitt eget.
Jag tänkte att jag skriver lite om utvecklingen istället för att tyst klaga på att det aldrig skrivs något på WN.
Annonsia.se är sidan.