Tar upp en gammal tråd, hoppas det är okej. Har sedan tidigare en enskild firma som går bra just nu och håller på att starta ett AB där majoriteten av framtida uppdrag och utveckling kommer läggas. Tanken är att behålla enskilda firma och dess hemsidor vilka drar in pengar via affiliate och Adsense.
Eftersom jag via min anställning redan ligger över brytgränsen för statlig skatt och uppskattar kommande års vinst i enskilda firman till ca 200ksek vill jag så klart ta ut det mesta som utdelning i Aktiebolaget, vilket från start inte kommer ha större inkomster.
Jag "vågar inte" gå in i Adsense och andra affiliate avtal och strula för att ändra kontakt- och bankuppgifter - är rädd för att konton ska stängas ner och inkomster sluta komma.
Läste i denna tråd att man kan "fakturera över" pengar från enskilda firman till sitt AB, stämmer det fortfarande? Skulle jag då t.ex. ställa ut en faktura från mitt AB till min enskilda firma på större delen av nästa års vinst och på så vis ta ut som utdelning (ca 40% skatt) istället för vinst i enskilda firman (ca 60% skatt)? Eller bör detta göras fortlöpande under året?
Jag äger enskilda firma till 100% (så klart) och så även AB't.
Momsen får väl enskilda firman punga ut med dock men den återbetalas ju....
Andra förslag på hur jag bäst löser detta? Visst skulle jag kunna skapa nya Adsense- och affiliate konton och byta ut på de gamla hemsidorna men då kanske dom måste överlåtas...men då till marknadsvärde, eller?
Många frågor, men om någon har tips eller erfarenheter är jag evigt tacksam!