Kul att du gillade idén och att du tog dig tid att skriva några rader!
Troligtvis har jag ramlat över nätets alla "jag vill starta köp- och säljsida"-diskussioner och gemensamt har alla gratis annonsering som enda/starkaste strategi. Jag vill försöka med min variant att dela intäkter samt erbjuda väldigt specifik kategorisering, d.v.s. ta varje ledande nischad köp- och säljmarknad och baka in funktionaliteten för respektive kategori i min. Den större aktören B... erbjuder enbart ett fritextfält för kategorin "Bostäder sökes" och vill ha 130 kr. I den kategorin faller det naturligt att användaren hos mig lägger upp en sökesprofil med medsökande, inkomst, sysselsättning, deposition, djur- & rökfri och får notifikationer med matchningar.
Bakade in möjligheten att lägga upp kategorispecifika banners, så det kan visas bil- och/eller Stockholmsrelaterade annonser i Bilar säljes i Stockholm. Fick även med det jag pratade om innan att dela affiliateintäkterna på samma sätt som annonskostnaderna, så om ett affiliateköp härstammar från en kategori eller annons som har "partners" får de samma procent på denna provision.
Som jag skrev har jag implementerat så olika kategoriseringsfält visas för olika annonskategorier (se exempelvis bilder för kategorin "Restaurang & cafe säljes"). Dessa fält visas med angiven typ (säljes/köpes/bytes...) vid annonsering, skrivs ut i annonsen och är inom kort sökbara i sökmotorn. Den som säljer matar in fakta, den som lägger in köpesannons matar in önskemål och så får man magiskt pussla ihop det.
Bild 1: Lägga upp fältprofil
Bild 2: Fylla i fälten vid annonsering
Bild 3: Fält skrivs ut i annons
Bild 4: Soon to be, sålla på fälten i sökmotorn
Dagens Breakit-skörd på temat
Citiboard skulle utmana Blocket - hittills har det inte gått särskilt bra
Northzone, Facebook och Schibsted i global loppis-kamp