Citat:
Ursprungligen postat av spexer
Har förstått att man som egenföretagare (i mitt fall aktiebolag) själv behöver kompensera för avsaknaden av tjänstepension. Men har inte riktigt förstått hur det fungerar.
Mina frågor:
1. Räknas pensionsavsättningar som andra företagsutgifter dvs. minskar vinsten i företaget? Hur mycket kan avsättas?
|
Pensionsavsättningar räknas som lönebikostnader och är avdragsgilla för företaget.
Max avdrag är 35% av bruttolönen. Upp till maximalt 10 Prisbasbelopp.
Citat:
2. Måste dessa pengar placeras hos en förvaltare eller kan man avsätta pengar till ett eget sparande?
|
Pensionsavsättningar till Tjänstepension är utmätningsskyddade, så om du har privata skulder hos Kronkalle så kan de inte gå in och ta kapitalet. Men KFM kan göra utmätning när pensionen utbetalas till dig som privatperson. Dvs om du har skulder hos kronkalle nu så kan du spara i TJP och förhoppningsvis så har du betalat av dina skulder när det är dags att ta ut pensionen, då har kapitalet ökat med avkastningen på placeringen under tiden.
Du kan anlita exempelvis Avaza Pension eller annat pensionsintitut som kan förvalta din tjänstepension.
Men det är även möjligt att skapa din egen pensionsförvaltning som är utmätningsskyddat i ditt eget Aktiebolag, kallas egenpension som juridiskt begrepp. Du måste skriva några papper som gör att kapitalet blir skyddat mot utmätning. Prata med Avanza pension så kan de hjälpa dig med pappren som behövs.
Du kan inte talla på dessa pengar till företaget under förvltningsfasen. Det är en del strikta regler för pensionskapitalet. Har inte detaljerna för det i huvudet. Men smartast kan ju vara att skaffa tjänstepension på exempelvis Avanza och sköta dina placeringar online. Du kan bestämma ganska fritt hur du placerar kapitalet. Du har drygt 700 olika värdepapper att placera i på Avanza. Svenska och utlänska värdepapper som fonder och aktier.
Du kan placera i Birkshire Hathaway (Warren Buffets bolag). Microsoft, Apple, Exxon mfl...
Citat:
3. Vad är den stora fördelen med att avsätta pengar till pension framför att låta dem ligga kvar i bolaget (utöver det uppenbara att man om man har tillgång till pengarna kan slösa bort dessa om man är oplanerad/oaktsam)
|
Utmätningsskyddet och Konkursskyddet är de mest uppenbara fördelarna. Men det är även skyddat från dina egna klåfingrar så du kan inte talla på pengarna.
Citat:
4. Hur gör ni?
|
Jag har placerat mina pensionspengar bla i Didner & Gerges fonder och några till, samt ett antal olika aktier.
Mitt mål är att ha 12-20 olika aktiepositioner och 7-10 Fondpositioner.
Jag har sorterat upp fonderna så de som har gett en avkastning på minst 20-29% de senaste 5 åren är mina kandidater. Jag väljer ut de som ger stabil avkastning. Byter ut de fonder som underpresterar.
Aktier har jag försökt hitta stabila aktier med några kryddor för spänningens skull. Med stabil menar jag de med en historia av hög tillväxt, bra utdelning >5% och stadigt ökande utdelning under många år. Väljer helst kvalitet i form av stabil vinst, utdelning, tillväxt och ledning, föredrar mindre företag då de har större tillväxtpotential än stora företag.