Visa ett inlägg
Oläst 2016-11-25, 00:35 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Vad jag vet kan man avsätta 35% av utbetald lön i tjänstepension upp till 10 basbelopp, vilket räknas som kostnad som företaget kan dra av.
Det är 35% av bruttolönen, dvs lönen före skatteavdrag. Korrekt att det är maximalt 10 prisbasbelopp (Det finns 3 olika basbelopp, Inkomstbasbelopp, Prisbasbelopp och en till som jag inte minns på rak arm).

Citat:
Dock måste man även betala särskild löneskatt på avsatt belopp.
Särskild löneskatt är drygt 24% jämfört med vanliga arbetsgivaravgiften på 31,42%.

Citat:
Dock om man har utdelningsutrymme är det mer lönsamt ta ut pengar och spara privat i en ISK sedan.
Japp, man har som privatperson bättre villkor med ISK. Men man måste först få ut pengharna ut Aktiebolaget, så om man har möjligheter kvar av lättnadsutrymmet så ska man givetvis använda det i första hand. Men inget hindrar att man använder båda sätten om det finns pengar i bolaget.

Citat:
Personligen har jag visst pensionssparande men utomlands som är 100% skattefritt. Sedan är det lika vettigt och viktigt ha privat sparande utanför pensionssparande delen. Typ i aktier / fonder. Det handlar jag med skattefritt utan skatt på vinst.
När man väl satsat på en pensionsförsäkring eller ISK så kan man på exempelvis Avanza eller Skandiabanken handla med fonder eller aktier eller andra värdepapper. Övriga storbanker har mycket begränsat utbud, oftast har de bara sina egna fonder att handla med.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat