Ämne: Katalogsidor
Visa ett inlägg
Oläst 2016-10-01, 10:24 #8
mindphaser mindphaser är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
mindphaser mindphaser är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Tack för svar.

Jag har läst på om katalogskyddet här: https://lagen.nu/1960:729#P49 och blir inte helt klok på vad som gäller.

"Upphovsmannen till en databas har enligt den här bestämmelsen en rad ensamrätter i linje med de ekonomiska rättigheter som en upphovsman har enligt 2 §: permanent eller tillfälligt mångfaldigande av basen, översättning, bearbetning eller annan ändring av basen samt spridning till allmänheten av denna samt överföring, visning eller framförande av basen för allmänheten."

På sätt och vis kan jag tolka det som att jag inte får söka varken på Google.se, Hitta.se eller Eniro.se och skriva av en enda adress in i min DB eftersom det är i resp. företags databas som information lagras.

Omvänt kan jag tolka det som att det bara gäller själva databasen i sig, att jag inte får ta en komplett fysisk kopia (en db dump/export) av t.ex. eniros databas och använda den i mina projekt. Dock är det okej att skapa en egen databas genom att hämta adresser via sökningar på Google, Eniro, Hitta.se etc.

Hur tolkar ni det?
mindphaser är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat