Ämne: Misshosting
Visa ett inlägg
Oläst 2016-08-12, 10:22 #9
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av extra-c Visa inlägg
För er som klagar på min utvecklingsmiljö, jag personligen är van med att ansluta direkt via FTP och redigera online, därför sparas inget på min dator. Väldigt nyfiken på hur ni andra gör? Sparar ni allt på datorn innan ni laddar upp det eller hur kör ni?
Tack.
Idag kan en modern utvecklingsmilö se ut typ såhär:
  1. Versionshanteringssystem. Git, SVN etc. Det finns olika alternativ men Git är väldigt populärt och det finns skäl till det
    Förenklat funkar det såhär: Git sparar källkoden. Ändringar gör man lokalt på sin utvecklardator och när man är klar skickar man över ändringarna till Git.
    I Git skapar man taggar (versioner) och feature-brancher etc så att man inte påverkar befintligt kod - dvs den som är i produktion - när man börjar på nya funktioner eller rättar buggar.

2. Byggserver. TeamCity mfl.
    Förenklat funkar det såhär: byggservern känner av att det har kommit in förändringar i Git och startar en process som kompilerar, minifierar och köra alla unit- integrations- och javascript-tester. Om allt är ok skickas en signal till deployservern (beroende på branch i Git).

3. Deployserver. Octopus Deploy mfl
    Förenklat funkar det såhär: deployservern har hand om att uppdatera de olika miljöerna man har med de ändringar som kommit in i Git och passat alla steg i byggservern. CI (continuous integration)-miljön uppdateras automatiskt. QA-miljön och andra miljöer som kommer efter i kedjan kan inte uppdateras automatiskt så dem sköter vi manuellt, genom att trycka på en knapp. Har inte deployservern tillgång till miljöerna som skall uppdateras kan den skapa skript som man kör på respektive miljö.

Det krävs en del meck att få ett sånt här flöde på plats men när det väl sitter är det guld värt!
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat