Visa ett inlägg
Oläst 2016-07-03, 11:00 #4
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Hej,

Vill köpa premium domän som är till salu hos Afternic, minsta bud är på $12,500 och köp nu ligger på $25,000. Men domänet är inte värd så mycket, kanske $500-$1,000 som högst.

Har ni tips på hur man kan förhandla ner priset till något vettigt?
Att lyckas förhandla ned priset så mycket som du vill göra lär vara otroligt svårt om inte prissättningen är absurd. Hur länge har domänen varit upplagd på Afternic? Hur har du värderat domänen till $500 - $1000? Det är svårt att ge några konkreta tips baserat på informationen, men försök få direktkontakt med säljaren. Om säljaren inte kan motivera utgångspriset med någon värderingsmodell, tidigare bud eller på annat sätt så är det enklare att förhandla om priset om man själv har sådan information. Lägg ett skambud, var kylig och ta ny kontakt med säljaren efter ett tag om domänen inte har sålts.

Tänk också på att avgifterna på Afternic är rätt höga för att sälja en domän. Om du kan lösa en affär utanför Afternic så får ju säljaren större marginaler, men det är ju tveksamt ur ett moraliskt perspektiv kanske. Kommissionen på belopp över $5000 är ju $1000 + 15% på summan över $5000. Räknat på minimibudet så är kommissionen $2125 för den aktuella domänen.

Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan Visa inlägg
Du lär inte få den för de pengarna om budet redan ligger på $12,500.

Låter det logiskt???
Jag har inte använt Afternic själv, men jag har kollat på några domäner där. Som jag har förstått det så kan säljaren lägga upp en tröskel så att man inte kan lägga bud under ett visst belopp. I det här fallet antar jag att köp nu-priset är $25 000, men att budgivning startar från $12 500.

Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Hej, jag såg att ditt hus ligger ute för försäljning. Utgångsbudet var ju 2 miljoner - så jag budar 120.000. Cool?
Det beror ju på värdet på huset. Om det värdet (baserat på liknande objekt till försäljning, läge etc) är 120 000 kronor så är det väl inga fel att lägga ett bud på 120 000 kronor. Du har ju lång erfarenhet från den här branschen och känner säkerligen till att en del chansar rejält med domänpriser vid försäljningar utan att kunna argumentera för värdet. Det krävs ju inte att man letar särskilt länge för att hitta domäner som har en absurd prissättning, speciellt om man kollar på internationella marknadsplatser. Marknadsvärdet är ju ändå vad en köpare är villig att betala för domänen. Om det är en bra domän som har legat ute till försäljning under en längre period så motsvarar säljarens prissättning förmodligen inte marknadsvärdet.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat