Spontant tror jag att du måste hitta en målgrupp inom målgruppen, dvs hitta ett segment av kunder som får störst nytta av att flytta till din tjänst.
Det kan exempelvis vara enkelheten i hanteringen, att tjänsten känns mer förtroendeingivande och trygg än konkurrenterna, att som du nämner allt skulle kunna göras via en mobil enhet, aktiv och närvarande support, språkstöd för användare som inte är bekväma på svenska (även om annonsen är på svenska kanske en del användare uppskattar hjälptexter på annat språk) eller försäljningsstatistik som visas vid inmatningstillfället...
Observera att detta är höftade exempel högt och lågt från projekt jag haft, vad som sedan betyder något är inte ditt beslut utan kundernas när du går ut i skarpt läge. Så i ditt ställe skulle jag inte göra något alls utan att intervjua några som du tänkt ska vara kunder. Sedan skulle jag fokusera på kravställningen och bena ut vad som ger störst affärsnytta per investerad krona.
Om det finns en generisk plattform i molnet att hyra eller köpa sig in på skulle jag väga in det alternativet om den går att migrera ifrån i ett senare skede. Nackdelen lär vara den höga instegskostnaden och inlåsningseffekten av en tjänst du inte byggt själv, men det ger möjligheten att snabbt komma igång för att utvärdera tjänsten och skapa förutsättningar för egenutvecklad plattform.
Vad som gäller investering för att skapa en första rå version av tjänsten gissar jag på
** Projektstart **
Förstudie 80 timmar | Din tid + ett bollplank
Marknadsundersökning 24 timmar| Din tid
(dessa moment utförs parallellt)
[Här bestämmer du om du ska gå vidare och hur]
** Egenutvecklad plattform **
Kravspecifikation 40 timmar | Din tid
Mockup/dummy av gränssnitt 48 timmar inkl utvärdering med riktiga användare | UI/UX-konsult
Utveckling, integrationer, tester, implementation m.m.. 256 timmar | Du? Frilanskonsult?
Gränssnitt 40 timmar | Du? Webbdesigner?
Dokumentation (utöver utvecklarnas kodkommentarer) 16 timmar | Du?
Projektledning 40 timmar | Du? Jag rekommenderar dock att du inte tar den rollen
Driftsättning 24 timmar
Rättningar, patchning m.m. efter lansering 64 timmar
Korrigeringar gränssnitt 8 timmar
Så runt 640 timmar varav en del är din egna tid.
** Köpt/hyrd molnlösning **
Kravspecifikation 40 timmar | Din tid
Upphandling 40 timmar | Din tid
Anpassningar, konfiguration, integrationer 120 timmar | Din tid
Grafisk form 8 timmar
Tester 24 timmar
Rättningar efter lansering 24 timmar
Så runt 256 timmar varav en del är din egna tid.
[Sedan börjar det riktiga arbetet

]
Observera att ändrade krav medför ändrade timuppskattningar, så därför gångar jag alla timuppskattningar utom förstudie med 1,6 för att få ett "worst case"-scenario som måste kunna hanteras ekonomiskt, även om det sällan inträffar, av projektet. Ha en realistisk ekonomisk plan och buffert.