Flitig postare
|
|
Reg.datum: Oct 2010
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Oct 2010
|
Hur organisera när icke-tekniska folk är involverade?
Sitter för första gången med i ett projekt där en majoritet av medlemmarna inte har en teknisk bakgrund. Projektet är av typ välgörenhet, spänner sig över 3 år, gäller insamling av c.a 5M (10% insamlat) och involverar 4 personer spridda över världen. Jag är den ända med teknisk bakgrund, resterande jobbar inom andra områden.
4 månader in och de är fullt kaos – något ingen vill inse. Kommunikation sker via mail, whatsapp och Facebook. När ett beslut har tagits är de upp till varje enskild person att ta ansvar och planera, något som inte sker. +400 mail på 4 månader gör att information försvinner, de är svårt att sätta sig in i saker och de hör till vanligheten att deadlines missas.
Är själv utvecklare. Har jobbat med Github-issues i snart 8 år och Todoist vid sidan av jobbet.
För att göra en lång historia kort så har jag presenterat en rad med olika projektplattformar för den mest tekniskt lagda personen i gruppen. Blev direkt bemött med oförståelse när förklarade varför jag tyckte de kanske är dags med ett verktyg som håller koll för oss.
Kollade runt lite i min omgivning och de här verkar vara ett vanligt problem. Många verkar vara dum-snåla när de gäller sin egen tid och anser att planering är helt onödigt.
Jag kan omöjligen vara den första som försökt pusha på folk verktyg/plattformar som Todoist. Någon som har nått tips på hur man gå till väga eller kanske en bättre lösning?
|