Citat:
Ursprungligen postat av David.T
Hej,
Nu är jag rätt förbannad. Har en kund som uttryckligen vägrar betala fastän jag har skickat ut påminnelse och inkasso. Kunden har inga problem med leverans, men vet att det är väldigt tidskrävande att kräva in pengar via tingsrätten, och därmed jävlas (då han vet att han lika gärna kan skita i att betala). Fakturan handlar om ett par tusen, så det är inte gigantiska siffror, men det stör mig att de beter sig så här.
Hur ska jag gå vidare för att kräva in dessa pengar, och visa att det inte är mer än rätt att betala för något man har beställt/avtalat? Företaget har betydlig större kapital att driva det hela mot sin fördel (eftersom samtliga parter står för sina egna advokatkostnader när det handlar om små fall som denna), men vilka avgifter kan jag lägga på, för att täcka min tid för att driva in pengarna? Hur ser processen ut? Någon som har gjort detta tidigare, som kan ge lite tips och råd?
Idag är det min kund, imorgon kanske din, så är tacksam för all hjälp som kan bidra till att sätta stopp för deras "filosofi" om att inte behöva betala, för att processen är jobbig..
|
När det gäller FT mål (Små mål) - Summa under halv basbelopp. Så är det i princip inte värt tiden du måste lägga, staten säger i princip det är billigare döda personen eller privat indrivningsfirma med hammare. Så är sanningen.
Enda du kan lägga på om du vinner är typ 1.5k eller liknande kaffe pengar.
En sak du kan göra för undvika detta i framtiden är skriva in i avtal alla tvister ska avgöras i skiljedomstol, där kan det rinna iväg miljoner i kostnader som du kan kräva om det behövs.
Dock ska du vara säker på din egen sak om man ska använda den möjlighet.