Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious
En fråga angående Malta företag...
Pratade med en ekonom inte länge sedan om att öppna företag i Malta, det han sa till mig var att jag blir skatteskyldig och måste betala skatt i Sverige tills året är slut, trots att jag bor på Mata och har företag i Malta samt är utskriven från Sverige.
Nu undrar jag hur ligger det till med detta?
Enligt en revisor i Malta så är det Malta skatten som gäller omgående.
Om det nu är så att man skattas i Sverige under ett tag, kan man inte då vistas i Sverige under den tiden då företaget är igång i Malta eller får man inte alls vistas i Sverige när man har företag i Malta?
Tänker lite om jag skall åka iväg till Malta 1 vecka dra igång företag och liknande, sedan komma tillbaka till Sverige och vistas här i några veckor sedan flytta till Malta för gott, är det ok enligt lagen och skattemyndigheten?
Det gäller endast Malta företag vill inte ta risker med Cypern holding och liknande efter Panama karusellet 
|
Beror hur man väljer tolka lagen, men beskattning sker per år perioder. Och deklareras året efter. Så om du varit utanför Sverige i över 186 dagar under ett år är du inte skatteskyldig i Sverige för löneinkonst gällande 6 månaders regeln. Så om du varit i Sverige över 186 dagar detta år innan du flyttat till Malta kan Sverige rent praxis kräva dig på skatt.
Men lättas är då du tar ut aktieägare lån från företaget första året

lån är ingen inkomst alltså skattas inte . Och möjligt i Malta göra så.
När du sedan beskattas i Malta efter 6 månaders regeln eller ett årsregeln får du endast vara i Sverige 72 dagar per år. Mer än det hävdar dom att du ska beskattas i Sverige.
Dock är detta svensk påhitt som inte följer internationell lag eller praxis för skatt. Som dom i grunden inte vinner internationell i domstol för.