Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious
Blev uppringd av en i Malta 10 minuter sedan, och enligt honom betalar jag ungefär 12% i inkomst skatt i Malta när jag tar ut lön. Jag tyckte det var helt ok mycket lägre än Sverige, han sa också att man kunde starta holding strukturen och offshore även senare, men starta med den enkla endast Malta modellen först.
Jag betalar gärna 12%
Återigen han jag pratade med sa att jag behövde skattas i Sverige tills årsskiftet, kan jag ta ut lön i ett nytt Malta bolag 1-2 månader efter flytt och start av företag?
Det är ju dyrt, antar att jag hittat fel företag när dem börjar prata om över 10 tusen euro.
Det roliga är att jag läser om malta i vissa bloggar och det står att Malta är billigt att man inte behöver 50,000kr för AB som i Sverige osv. Men det låter som lika dyrt.
Visst flyttar man över ett företag som går bra, inga problem alls. Men startar man helt nytt tycker jag det är dyrt med 3-6 tusen euro du nämnt och alla andra dyra utgifter för redovisning. Fick email där det står att bankkonto i Malta kostar 250 euro om året och dem vill ha 450 euro bara för att öppna den.
Det hela låter lite konstigt/dyrt med tanke på att medellönen i Malta är omkring 100,000kr Så dem får årslön på 2 personer som mig?
Jag tänker bo i Malta, flytta dit för gott och bo där i över 10 år tills jag byggt upp mitt imperium, sägs att jag måste skriva ut mig från Sverige så att jag inte blir skatteskyldig här vilket är lätt.
|
Beror på vilken lön du räknar på, högsta inkomstskatt är på 35%. Sedan finns det vissa program för rika som ger 15% skatt om man har hög inkomst utanför Malta och vill ta in.
Du kan räkna ut skatt på
http://maltasalary.com/
Hur du vill ta ut lön i eget Malta bolag bestämmer du själv, och när det gäller löneinkomst gäller 6 månaders regeln och ett års regeln. Så du kommer bara beskattas i Malta för lönen om du bor där.
Du kan starta bolaget helt själv om du vill och sköta allt via Malta alla myndigheter, och ingen hemlighet jurister och bokföringsfirmor tar bra betalt för sina tjänster.
Jag kan förhandla ner pris lite via mina partner och kontakter här, men räkna ändå med en del kostnad. När du väl har bolaget och är moms registrerad får du ju tillbaka momsen på 18% på varje tjänst.
Dock när du startar nytt bolag kommer du ju få betala 18% moms till dom som fixar allt om du inte har ett bolag redan du kan fixa moms fritt via.