Många tips om teknikaliteter här. Jag anser att det viktigaste och mest grundläggande inom SEO är att hitta de sökord man ska optimera för. Det vill säga att göra en genomarbetad sökordsanalys. Välj ut landningssidor för de olika sökorden och håll dig till dem. Optimera inte flera sidor för samma sökord.
När det kommer till e-handel skulle jag generellt ge rekommendationen att lägga all kraft på produktkategorierna. Lämna specifika produkter till senare.
Om du har en webbutik som säljer lampor så skapar du tydliga kategorier.
Ex:
- Pannlampor
- Ficklampor
- Nyckelringslampor
- LED-lampor
- o.s.v.
När det kommer till den tekniska biten och ranking så är titlar, huvudrubriker och brödtexter det absolut viktigaste. Det finns inget exakt mått på hur lång brödtexten ska vara. Omkring 200 ord brukar jag rekommendera på varje produktkategorisida. Texten ska såklart innehålla sökordet och olika böjningsformer av det. Vill du utöka texten rekommenderar jag 200 ord över produktlistningen, medan alla extratext läggs under produkterna i kategorin.