Visa ett inlägg
Oläst 2016-03-20, 22:35 #8
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Har du köpt TV:n som privatperson eller till företaget?

5-6 månader är definitivt inte skälig tid enligt konsumentköplagen. I normala fall så snackar vi några dagar. I andra fall så har en konsument fått rätt att häva köpet efter att en butik inte har lyckats reparera en produkt inom 2 månader (http://www.arn.se/referat--vanliga-f...-for-lang-tid/). Konsumentverket och Svensk Handel rekommenderar dessutom företagare att erbjuda en ersättningsprodukt vid längre reparationstid (http://www.konsumentverket.se/Global...gen-2013.pdfer).

Du har alltså rätt att häva köpet eller rätt till prisavdrag enligt 28§ Konsumentköplagen. Du har också rätt till utlägg som du har haft på grund av reparationen (t.ex. bensinkostnader till och från mediamarkt). Du kan även ha rätt till skadestånd om du har en inkomstförlust (svårt att bevisa här) eller om en likadan eller likvärdig TV är dyrare.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat