"I regel har du som säljare ansvar för varan tills den kommit i köparens besittning."
men det låter ju märkligt att jag har ansvaret om kunden har har angivit fel adress. Detta innebär ju att kunden kan beställa saker för flera tusen till "felaktiga" adresser och då ska jag så för kostnader?
Citat:
Ursprungligen postat av Danski
I regel har du som säljare ansvar för varan tills den kommit i köparens besittning.
För att det ska anses som överlämnat och ansvaret ska övergå måste köparen tagit hand om varan, prejudikat visar att detta är uppfyllt om det t.ex. är lämnat i köparens brevlåda.
Nu har det ju inte lämnats i köparens brevlåda men dock i den av köparen angivna brevlådan (kanske). Rent korrekt bör brevet komma i retur till dig då adressen är felaktig, varav du sen kan skicka det rätt.
Kommer brevet inte i retur är det svårt att veta vad som egentligen gäller (förutsatt att brevet har lagts i brevlådan på angiven adress), tror inte detta är prövat. Men allt detta är ju ändå endast en tankelek, för även här ligger det på ditt ansvar att bevisa det blev levererat i brevlådan =)
|