Visa ett inlägg
Oläst 2016-01-15, 14:03 #5
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Förstod inte riktigt vad du menar med "helt gratis som sedan finansieras via en helt parallell tjänst som visar statistiken."? Menar du att sälja användarnas data i form av statistik till andra intressenter?

Oavsett så är det så att reklamfinansiering drar in en bråkdel av vad betalande användare gör. Finns gott om data tillgänglig om hur stor skillnad detta är från t.ex. spotify eller app-utvecklare.

Med det sagt så använder jag båda modeller framgångsrikt och allmänt kan man säga att ju mer åt hållet privat och strösurf det är, ju bättre med reklamfinansiering. På andra sidan skalan återfinns rena B2B-produkter som "alltid" funkar bäst som betalmodell.

Lika vanligt som trials är free/premium där man får använda tjänsten gratis men betala för att utöka funktionerna.
Antingen sälja datan eller göra en statistik-site där du kan jämföra snittdata mellan webbhotellen (exempelvis).

Jag är införstådd med att reklamfinansierat i regel innebär en bråkdel i intäkter i jämförelse... problemet för mig som är sugen på att skapa webbtjänster (för att det är kul att nörda sig och skapa saker, men inte till vilken förlust som helst) är att det mesta finns redan och måste hitta nya vägar... just därför jag funderar på om man kan göra t.ex. en "pingdom-klon" fast helt gratis med andra intäcktsmodeller.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat