Nykomling
|
|
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 21
|
|
Nykomling
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 21
|
Gäller främst gTLD (.com, .net, .org osv), oavsett registrar.
Om man inte betalar förnyelsefakturan i tid så raderas domänen av registraren vilket gör att domännamnet hamnar i så kallad "redemptionPeriod", när den ligger i karantän så kan man som kund oftast återställa domännamnet under en tidsbegränsad period, tiden kan dock variera från registrar till registrar men om man tittar på Binero specifikt så gäller följande för t.ex en .com/.net:
45 dagar innan domänen förfaller skickas det ut en faktura.
Om domännamnet inte förnyas inom 30 dagar efter att domännamnet har förfallit så raderas domänen av Binero vilket gör att den hamnar i karantän. Det ska dock poängteras att inom dessa 30 dagar kan kunden förnya domännamnet för ordinarie förnyelsepris.
Om kunden önskar återställa domännamnet efter att 30 dagar har passerat när domänen har gått ut så kan man mot en extra kostnad utöver förnyelsepriset återställa domännamnet. Kostar 1200 kr. Detta är möjligt i ca 40 dagar från den dag domänen raderades.
När redemption har passerat så hamnar den i pendingDelete och då är det ej längre möjligt att förnya domännamnet och då får man hoppas på att man är snabb nog att registrera domännamnet när det blir ledigt för registrering.
|