Visa ett inlägg
Oläst 2015-09-13, 11:56 #39
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2011
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Nope, 45000 kr för inkråmet. Att försöka sätta in apportegendom i ett aktivt bolag låter både komplicerat och framförallt onödigt dyrt. Det blir ju billigare att slänga in pengarna än att betala arvode för både revisor och värderingsman.
Detta med apportegendom är såklart upp till en köpare.
Jag försöker bara lägga fram det, och förklara att en köpare har alternativ när det kommer till aktiekapitalet.

Ett aktiekapital måste man alltid satsa när det handlar om aktiebolag.
Det hoppas jag en ev. köpare är fullt med på.
Och jag hoppas det är väldigt klart att jag inte säljer bolaget med inkråmet inkl. 50tkr för summan 45tkr.
Utan jag har värderat bolaget med inkråmet till 45tkr, som jag tycker är ett rimligt pris.

Vill köparen att jag lämnar 50tkr i bolaget är detta såklart en lösning som fungerar för mig.
Men då pratar vi ett pris runt 95tkr.

Men det blir väl inte heller rättvist och säga att det "kostar" köparen 95tkr?
Utan 50tkr behåller köparen som kapital i bolaget.
Därför har jag angett priset 45tkr, för det är vad det faktiskt kostar köparen.

Jag ska också nämna att om köparen vill fortsätta på en affärsidé som liknar den jag har/hade. Behövs betydligt mer pengar än 50tkr för att få runt butiken. Om köparen har dessa pengar tror jag inte aktiekapitalet är den väsentliga frågan. Därför skrev jag också innan att Conny skulle sluta att haka upp sig på aktiekapitalet och kanske hitta någon faktiskt intressant fråga att ställa. Om han hade varit seriöst intresserad.

Senast redigerad av Sandström den 2015-09-13 klockan 12:02
Sandström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat