Citat:
Ursprungligen postat av KristianE
Vad jag tolkar säljarens texter så försöker han sälja det på samma sätt som lagerbolaghandlare säljer nystartade AB utan aktiekapital. Man köper bolaget färdigregistrerat för 6000-9000 kr och sen får man direkt hålla en bolagsstämma där man tillsätter en styrelse och man får skicka in denna samt bevis på AK till Bolagsverket.
Men..
Detta gäller ju helt tomma bolag! Inte bolag som har verksamhet eller där ett inkråm följer med!
Vad jag tror säljaren försöker är att sälja inkråmet och tror att han kan skicka över organisationsnumret på samma gång. Det är säkert fullt möjligt men det känns komplicerat. Då är det väl ändå bättre att sätta priset till 95000 kr för aktiebolaget.
Men han förstår antagligen själv att 95000 kr kommer ingen vara intresserad att betala och man försöker istället med ett lockpris.
|
Lagerbolag är ett exempel på bolag där kapital inte ingår.
Som jag skrivit innan så finns det fler exempel.
Det är en vanlig lösning vid försäljning av små bolag att kapital som den förra ägaren satsat inte ingår vid försäljning. Det finns alltså anledning att anta att det inte ingår, om jag som säljare inte skriver annat (speciellt till ett så lågt pris). Detta är inget konstigt.
(Jag skriver att det är en vanlig lösning. Jag skriver inte att det alltid är så)
Bolaget jag säljer är inte att jämföra med ett lagerbolag.
Av olika anledningar. Tex finns ett minusresultat som ger lättnader med skatten.
Jag är inte intresserad av era värderingar av bolaget här.
(För endast bolaget finns seriösa bud på 20tkr)
Jag säljer bolaget med innehåll. Kapitalet tar jag ut från banken. Den nya ägaren måste sedan sätta in ett kapital.
Men det är inte så att det endast kan vara 50000kr. Utan det kan vara annat av värde. Som jag skrivit innan. Vilket gör att det är inte rättvist att säga att detta kostar en köpare 95000kr.
Jag kallar det inte lockpris.
För att jag säljer inte kapitalet. Utan ett bolag med innehåll, för 45tkr. Kapital måste man alltid sätta in om man vill driva aktiebolag.