Visa ett inlägg
Oläst 2015-09-11, 11:34 #22
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Jag har aldrig hört talas om att man "tömmer bolaget på aktiekapitalet" före en försäljning utan att ens nämna det i försäljningsannonsen/villkoret. Det är skillnad att sälja ett bolag med förbrukat AK, det kan man kanske få ca 3000-5000 kr för, men att ange ett pris där du helt enkelt "tänkt bort" aktiekapitalet och inte ens nämnder det sänker din trovärdighet mycket.

Det är en sak om du nämner det tydligt i försäljningsvillkoren, vilket du inte gjorde förrän du angav priset till 45 000 kr. Sen började jag "ana ugglor i mossen" när du skrev det.

Det hade du inte nämnt tidigare.

Ja, jag har bara ställt enkla frågor och fått svar som gjorde mig än mer tveksam till värderingen. Nu vet jag att det underliggande värdet egentligen inte existerar på det sätt man kan förvänta sig och din uppfattning om hur och om vad man informerar tilltänkta köpare skapar otryggheter för potentiella köpare.

Jag vet inte hur du rent praktiskt tänkt att "plocka bort" aktiekapitalet från bolaget. Du kanske kan förklara hur du tänkt där?
Det är en (av flera) vanliga lösningar att aktiekapitalet inte ingår vid försäljning av små bolag. Detta är inget konstigt.

Jag har inte skrivit ut några försäljningsvillkor här. Utan endast en försäljningstext/annons för att fånga ett intresse.
Det är sedan vid kontakt utanför detta forum som jag och intresserade har och kommer prata mer om villkor.

Det finns ingen anledning för mig att skriva ut mer än jag gjort.
Och detta gör såklart inte mig till en mindre ärlig eller mindre seriös person.
Det är snarare så att man kan anta att kapital inte ingår, då jag inte nämnt det.
Med tankte på att det gäller försäljning av ett litet bolag.

Nu är vi klara med kapitalet.
Det ingår inte i affären till det nämnda priset. Jag kommer att ta ut det innan avslutad affär. Den nya ägaren måste sen (har en viss tid på sig) sätta in ett kapital, i form av pengar eller annat av värde.

Du har fått bra svar på dina frågor och du behöver inte på något sätt vara tveksam. Och du behöver inte kalla mig oärlig eller icke seriös.
Jag tycker du håller en tråkig "ton" i dina inlägg. Sluta gärna med det om du vill skriva mer. Du är såklart välkommen med fler frågor.

Jag vill också tillägga att du omöjligt kan göra en seriös värdering av bolaget till runt 5000kr.
Det som jag utöver bolaget värderar till just priset 45tkr är butiken.
Som är färdig, modern och kraftfull.
Alla namn med koppling till "svenskaverktyg" (som är fler än 10st)
Det finns fler delar. Men här nämnde jag de stora delarna.

Senast redigerad av Sandström den 2015-09-11 klockan 11:40
Sandström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat