Visa ett inlägg
Oläst 2015-09-09, 17:44 #11
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
b_andersson har visat den enkla matematiken.

Citat:
Ursprungligen postat av naak2803 Visa inlägg
ok, baseras detta på vart appen är såld eller vart man folkbokförd? om jag skulle regga appen på en vän i ett annat land, skulle jag då kunna skippa dessa 25%? eller är det baserad i vilket land man säljer appen?
Säljaren av mjukvara är skyldig att betala moms i köparens land för privatpersoner (som skrivit i första svaret sedan innan). Apple gör dig en ofattbar jättetjänst genom att hantera allt detta åt dig. Du kan säkert ringa och skälla ut Apple, sedan registera dig för moms i 28 länder och lämna in 28 olika momsrapporter kvartalsvis.

Sen kan du inte bara registrera en app på någon annan, du skall i sådant fall sälja appen till din vän för marknadsvärdet och sedan ta upp flytten av pengar mellan dig och vännen som affärs-transaktioner. Du är företagare, sluta tänk i banor som snarare liknar droghandlare. Det finns så klart lagliga (om dock gråzon) upplägg för att minska skatt och moms, men då ska du sälja ett par miljoner appar först.

Citat:
Ursprungligen postat av nim Visa inlägg
Men ehrm?

Borde inte Äpplet skicka ut med moms? Varför snor dom momsen?
Det är ju mitt ansvar som säljare att betala momsen?
Ingen stjäl någon moms, moms tillhör aldrig dig och ger dig inte någon för- eller nackdel heller. EU har bara krånglat till det lite och Apple underlättar det igen.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat