Citat:
Ursprungligen postat av rsp
Tjabba, osäker på best practice och hur jag håller kvar denna viktiga fras trots ny sajt med ny info, ny struktur. Tappat rank på viktig fras för sajtrooten.
Problem:
1. Gammal sajt rankade 1:a på "fina exklusiva kattlådor"
exempel.se (hade content om detta på startsidan)
(tror vi har en del relevanta inlänkar om detta till just rooten på sajten)
2. Ny sajt har inget om fina exklusiva kattlådor på startsidan
Har tappat topp 3 placering till 10+ och fortsätter att tappa
Min lösning:
1. Bygga en undersida på exempel.se/fina-exklusiva-kattlador och lyfta den info vi hade på gamla sajten och bygga ut mer mer content kring detta.
2. Länka från rooten till denna nya sida med nån sorts inkastare
Är detta rätt sätt för att nå toppen igen? Finns det fler knep att få länk-kraften och att google ska förstå att det är undersidan som ska ranka och inte startsidan?
|
Hej, det är bra att bygga en riktad sida åt de exklusiva kattlådorna, av flera anledningar än ranking. Är det en riktad sida till det ordet så kommer den också kännas relevant för besökaren och du kan få upp konverteringsgraden. Så du har gjort rätt.
Det är också rätt att länka från "rooten" till undersidan på så sätt får du ut mest länkkraft dit.
Vad du ska kolla på när du har en ny sajt är VAR pekar inlänkarna på din sajt?
Om du hade inlänkar till exempel.se/kattsidan.php och den URL:en inte längre finns på den nya sajten går länkkraften om intet. Detta kan du rädda upp genom att göra en 301-redirect på de "djuplänkar" du hade till dess nya url:er eller till relevanta nya sidor. För att hitta dessa URL:er så kan du ta Majestic eller Ahrefs till hjälp, eller om du kör WordPress installera ett plugin som varnar för 404: or. De sidor som har länkar till sig kommer förr eller senare få besök eller crawlas av Google så du får en varning.
I övrigt så kan förstås den nya sajten ha massa problem som den gamla inte hade, men det är svårt att bedöma utan att veta vilken sajt det rör sig om.