Angående order "boskapsklass" som en av WN:s medlemmar gillar att kasta runt omkring sig ganska mycket.. Låt mig börja med att framföra att jag är helt emot tanken och idéen att vissa människor anser sig vara bättre än andra, vare sig det vore på ekonomiska eller intellektuella planet.
I mina ögon är "klass" ett ord där man beskriver hur man beter sig som medmänniska, använder man denna definition man kan ana vilken klass individen i fråga tillhör. Jag har vänner/bekanta som både har bra mycket mer pengar än individen i fråga samt därav flera har magister- eller masterexamen. Dessa individer skulle *aldrig* få för sig att uttrycka sig eller ens tänka på ett sådant sätt om någon annan. Vad ger en människa rätten att så fort man har lite pengar på banken att kalla någon "boskapsklass"? Blev hen kallad så själv under uppväxten kanske?
Visst, jag känner också människor som anser sig vara "på nivå" (börjar tänka på en viss TV reklam helt plötsligt), som anser att pengar är allt i världen samt ser ner på andra såsom individen i fråga gör. Dessa människor väljer jag aktivt att utesluta och inte omge mig med då de oftast för med sig problem i olika former och inte tillför med någonting för att göra världen till en bättre plats för våra barn. Ett annat kännetecken är att de ofta saknar känsla för empati medans de som ofta har det sämre ställt (a.ka. "boskapsklass") är frikostiga och hjälper till i nöd. Ett videoklipp som visar det ganska bra finns
här.
Vilka av dessa typer av personer vill
du ha i din bekantskapskrets?
Mina två cent.