Visa ett inlägg
Oläst 2015-08-12, 07:55 #1
RickardPs avatar
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
RickardPs avatar

Reg.datum: Jun 2004
Standard Företag kräver överlåtelse av domän

Jag hjälper min bror med datorer, hemsidor mm och tidigare köpte jag vissa domäner i mitt namn för att göra det enkelt för honom, vilket jag slutat med men har kvar någon enstaka domän och nu kommer ett företag och kräver överlåtelse av en av domänerna.

Jag har varit innehavande av domänen sedan 2012-01-30 och min bror har haft sin webshop på domänen sedan straxt efter det.

Bolaget som kräver domänen har haft registrerat bolag i Sverige sedan 1990-07-01.

Domänen ifråga är mopedbilsdelar.se och min bror säljer mopedbilsdelar på webshopen.

Företaget som kräver domänen heter Mopedbilsdelar i Sverige AB.

"Domännamnet är förväxlingsbart med Mopedbilsdelar i Sverige AB:s registrerade firma." är anledningen dem har.

Jag anser ju att företaget borde införskaffat domänen själva om dem nu tyckte domänen skulle kunna vara förväxlingsbar med deras bolag.

Min bror och ägaren av detta bolag har haft något typ av sammarbete tidigare runt mopedbilsdelar försäljningen då dem varit 3-4 st i sverige som sysslat med detta.

Dem har disktuerat domänen tidigare men sedan har det varit tyst

Dock verkar dem inte vara så sams längre och företaget tog in Dipcon AB som ombud för att hjälpa dem med detta.

Vad kan jag göra, är det bara att ge up eller försöka ta striden?

Om vi säger som så här, min bror tar säkert saken i egna händer men då det är jag som står på domänen så är det svårt.

Men om jag överlåter domänen till hans bolag?

Någon som har bättre koll på detta?

Kan man få juridisk hjälp om sådant här?
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat