Jag håller med jtmf. Att jobba med SEO och annan onlinemarknadsföring kräver inte så omfattande programeringskunskaper. Ska du jobba med SEO så skippa Java helt och hållet. Det kommer du inte ha någon användning av. Om du hade tänkt att bli egenföretagare är det viktigare att kunna HTML, CSS samt ha hyfsad förståelse för PHP m.m. Detta eftersom du som egenföretagare inte har några specialicerade kollegor att vända dig till med tekniska problem, såvida du inte väljer att hyra in en konsult.
Sökmotoroptimering handlar mer om analys av besökarbeteende och vilka rankingfaktorer som funkar, än om programmering. Google analyserar och utvärderar inte i första hand en webbplats tekniska uppbyggnad, utan vilka sökfrågor webbplatsens innehåll är relevant för. D.v.s. vilket innehåll som visas för besökaren.
Mitt tips är att du fokuserar på följande om du vill jobba med SEO:
- Grundläggande kunskaper om HTML och CSS.
- Förståelse för hur Google fungerar. Vilka rankingfaktorer är viktigast och ger snabbast resultat.
- Bekanta dig med Googles egna verktyg. T.ex Adwords sökordsplanerare för att se sökvolym på sökord och fraser, samt Google Webmaster Tools.
- Sökordsanalys - att kunna välja ut de mest lönsamma sökorden för kunden.
- Lär dig länkar och deras betydelse för rankingen. Länkar är fortfarande viktigt och det är ofta kunskapen om dessa som skiljer medelmåttiga sökmotoroptimerare från de bästa.
- Jag kan verkligen rekommendera boken Guldläge på nätet. Finns att köpa på nätet eller att låna på välsorterade bibliotek.
EDIT: Kom på ytterligare ett tips. Hör efter med lite större SEO-byråer om möjligheterna till praktik. Kanske kan vara svårt att kombinera med befintligt arbete. Om du jobbar deltid kanske det ändå går att anpassa tiderna på praktikplatsen efter dina arbetstider.