Patrikwebb:
Jag vet faktiskt inte vad logiken är. Tidigare har vi haft avtal på fast jobb 2 dagar i veckan, så jag antar att hon (chefen) bara drog till med "men vi kör samma som tidigare, fast beredskap istället över sommaren". Jag kanske borde lyfta fram lite orosmoment kring det för och främst, för att dryga ut beredskapen så att den blir mer värdefull för mig (och dem).
Jag försöker tänka vad "jag vill ha för att ens bry mig", men det är svårt

Någonstans måste man ju också hålla sig inom vissa godtagna ramar, för att inte bli betraktad som totalt oseriös. Nertid kan potentiellt kosta dem miljoner genom vite från deras kunder, men vi har aldrig hamnat i en sådan sits (på 10 år, jag var tidigare anställd).
Något helt annat förslag på upplägg - 5 dagar i veckan, 8 timmars inställelse, etc.?
digiArt:
Inget är skrivit i sten ännu - så det är just nu flytande parametrar. Som jag tänker mig dock så betalar de för fasta dagar. Resterande tid är helt osupporterad (men de tror sig säkert kunna ringa ändå). Det är just den där "ad hoc" som stör mig - de vet att jag vill ha jobb om de bara ringer.
Tack för tipsen. Inte dumt med % av månadsdeb! Det där var ett bra sätt att tänka på det

Fast om jag ska räkna på en procent av "full debitering", så använder jag min högsta debitering tror jag. Avtalat har jag ett liknande pris, men utanför avtalad tid tar jag 1.100kr/h. Känns mer "rätt" att använda den ej avtalade för beredskapen, men det kanske blir väl mycket pengar:
1.000 x 165 = 181.5 tkr
standby 20% = 36.3 tkr
ca: 9000 per vecka alltså. Vilket skulle betyda 4500 per dag. Hrmm, det är mycket pengar. Ditt exempel var nog bättre.