Visa ett inlägg
Oläst 2015-06-06, 01:44 #19
Jontz Jontz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Jontz Jontz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Åh, vad härligt med en sån här tråd, passar på att ta ut min frustration då. Har hållt hatet inne allt för länge.

Alltid kört PC, men i stundens hetta av PC problem efter problem sa bestämde jag mig för att köpa en Mac, då folk i min omgivning berättat att man slipper problemen med Mac. Därav hade jag byggt upp en hel del förväntningar, vilket var dumt ;-)

Köpte den bästa Macbook Pro, för 2 månader sedan. Den kostade 3100 USD. Vet du vad jag har fått? Mer problem.
Man betalar för märket, inte för innehållet.

Det mest otrevliga är att den överhettas väldigt lätt, särskilt när man kör grafikbaserade applikationer eller hemsidor (ca 90C bara man tittar på Google maps, om man inte laddar ner program där man manuellt kan höja fläktvarven), och om du Googlar på det så hittar du en miljard andra användare med samma problem, och svaren från Mac-Proffsen är typ: "Ja, men det är klart datorn är varm om du använder den". Andra svar kan vara "Så länge den är under 100C är det lugnt". Jobbigt bara att man bränner sönder sina ben om man vill ha den i knät.
Om du vill sitta och pilla med mejlen hit eller dit, eller titta på en Youtube film så är det lugnt. Drar du upp 7 Safari fönster, Spotify, Texteditor, FTP, Adobe Photoshop och råka ha VLC i bakgrunden, var förberedd på att datorn kan börja spruta eld.

Den laggar rätt grovt när man kör många flikar och program uppe, och fryser fast då och då sa man måste restarta (detta har dock blivit bättre när jag lärt mig att inte ha för många program uppe samtidigt), batteritiden ar grymt överskattad, den håller typ 3 eller 4 timmar om man jobbar på. Så kort och gott: samma problem som med en PC! Min gamla laptop för 700 USD hade dock bättre hållbarhet på batteriet..

Retina skärmen är grym trevligt att kolla på, och prestandamässigt är det bra (när det väl funkar).
Laddsladden är lång vilket jag gillar. Tangentbordet är skönt. Snygg design på burken i övrigt.

Ombytet från PC > Mac var inte alls jobbigt. Det mesta är likt, sen har du alternativ för allt om nåt program inte har stöd.

Det är väl det positiva jag har att säga.

Bör du köpa en Mac? Ja, om du vill. Ha dock rimliga förväntningar.

Senast redigerad av Jontz den 2015-06-06 klockan 01:53
Jontz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat