Visa ett inlägg
Oläst 2015-06-04, 15:22 #15
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
På Mac kan du generellt bara ha 1 skärm, men du har dock flera virtuella skärmar. Bra, men mycket svep fram o tillbaka. Fönster skalas om på dumma sätt osv.
På min Macbook Pro Retina kan jag köra tre externa skärmar, två via Displayport och en via HDMI. Mac Mini kan du du köra minst 2 skärmar, antagligen tre. Fönsterhanteringen är inte det bästa, långt ifrån en tiling wm du kan få i linux, men inte så mycket sämre än windows heller. Installera Spectacle få kan du få till det. Att Apple envisas med att ett tryck på plus-knappen uppe i hörnet ska öppna programmet i fullskärmsläge är helt idiotiskt enligt mig däremot, men spectacle har löst det problemet för mig. Sedan kör jag Totalspaces2 där jag har 9 arbetsytor i ett rutnät om 3x3, med animationerna borttagna. Står inte ut flera spaces om jag måste vänta på en animation ska bli klar.

Citat:
Rent krasst är det mest tangentbordet som suger på Macen, samt ologisk filhantering och standardfunktioner där Enter i Finder ger allt annat än det man önskar (öppna programmet). Eller att bara backa med Backspace. Nope, då raderar du filen.
Enter byter namn på filen, vilket många nybörjare gör fel på. CMD+O öppnar filen, alltså samma kortkommando som i mer eller mindre alla program!

Att enbart trycka på backspace gör inget, verkligen inte raderar en fil. CMD+Backspace raderar du filen med. Lite krångligare än enbart Delete, men det kan jag leva med. CMD+Shift+Backspace i Finder tömmer papperskorgen utan att behöva öppna den, någon motsvarighet till det i Windows finns inte såvitt jag vet.

Citat:
t.ex högerklick är ibland måste, men det är inte naturligt att göra högerklick på en Mac.
Tryck på höger musknapp? Eller två fingrar på trackpaden, så är det väl även på många bärbara "PC" idag?

Nu är inte en Mac något för alla, men jag kände att jag ville göra min input på dessa påståenden där vissa inte var helt korrekta.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat