Nykomling
|
|
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 16
|
|
Nykomling
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 16
|
Via e-post marknadsföring kan man sprida aktuella nyheter/erbjudande om företagets produkter till stora grupper av mottagare. E-post marknadsföring är ett mycket kostnadseffektivt sätt att marknadsföra produkter & tjänster. Med hjälp av e-postadresserna kan du enkelt och effektivt kommunicera med nya potentiella kunder.
Vid varje e-mailutskick till kunder och kundämnen skall framgå:
1. Vem som är avsändare av e-mailet, s.k. adresskälla, och
2. Hur mottagaren ska göra för att kunna spärra sig för framtida utskick
E-postmottagarens önskan att slippa motta information och reklam via e-post ska respekteras.
Praktisk tillämpning av lagen för e-postmarknadsföring
För att säkerställa att ni inte bryter mot några lagar - varken skrivna eller oskrivna - är det bra med en nedtecknad policy. Riktlinjer gör lagen mer gripbar i sin tillämpning och kan också fungera som ett underlag för diskussioner kring e-postmarknadsföring. Man skulle kunna säga att information via e-post endast får sändas om följande förutsättningar är uppfyllda:
Mottagaren skall vara en företagsadress, dvs mottagaren skall representera ett företag.
Mottagaren får inte ha tackat nej till att sin e-postadress används i marknadsföringssyfte.
Marknadsföringen som man skickar ut (nyhetsbrev/annons etc) måste gälla produkter/tjänster som riktar sig till företaget. Det får ej rikta sig till mottagaren som privatperson.
E-postutskicken ska innehålla en giltig adress dit mottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra dvs möjlighet att avregistrera sig mot kommande utskick (så kallad opt-out).
Informationen i nyhetsbrevet får inte ha innehåll som kan uppfattas som stötande, kränkande eller uppmuntrande till brottslig handling.
|